Plecy
wklęsłe są
wadą odcinka lędźwiowego kręgosłupa. W odcinku tym u osób
zdrowych
występuje wygięcie kręgosłupa do przodu. Pogłębienie tego wygięcia,
czyli hiperlordoza lędźwiowa, to właśnie plecy wklęsłe.
Sylwetkę dziecka z plecami wklęsłymi charakteryzuje:
-
pogłębiona
lordoza lędźwiowa,
-
zwiększone
przodopochylenie miednicy,
-
uwypuklenie
pośladków.
Plecy
wklęsłe podobnie jak plecy okrągłe mogą być wadą wrodzoną lub nabytą.
Spośród wad nabytych najczęściej obserwuje się plecy wklęsłe
na tle
dystonii mięśniowej.
Dystonię mięśniową w plecach wklęsłych charakteryzuje
nadmierne napięcie i często przykurcz mięśni:
Mięśniami osłabionymi i
rozciągniętymi są:
-
mięśnie
brzucha (zwłaszcza mięsień prosty brzucha),
-
mięśnie
pośladkowe wielkie,
-
mięśnie
kulszowo-goleniowe.
Korygowanie
pleców wklęsłych, uwzględniając trójtorowość
metod postępowania
korekcyjnego, powinno odbywać się według następującego schematu:
Uświadomienie
dziecku i rodzicom istnienia wady i związanych z tym zagrożeń.
Najważniejszym celem jest przekonanie i zachęcenie dziecka do podjęcia
trudu pracy korekcyjnej. Dziecko powinno stać się podmiotem procesu
korekcyjnego, a nie przedmiotem poddanym korekcyjnej
"obróbce". Także
rodzice powinni aktywnie włączyć się do walki o poprawę postawy ciała
swojego dziecka, zapewniając mu optymalne, sprzyjające korekcji wady
warunki życia.
Zapewnienie
optymalnych warunków toru środowiskowego.
Obejmuje ono:
-
nie
przeciążanie dziecka nauką i pracą,
-
zapewnienie
odpowiednich warunków pracy (biurko, krzesło, ławka szkolna,
oświetlenie),
-
zapewnienie
odpowiedniej ilości i warunków snu,
-
prawidłowe
odżywianie,
-
ćwiczenia
korekcyjne w domu.
Rozciąganie
mięśni przykurczowych.
Rozciąganie
mięśni przykurczonych, podobnie jak w przypadku pleców
okrągłych,
rozpoczynamy od ćwiczeń rozciągających biernie i stopniowo włączamy
ćwiczenia rozciągające czynnie.
Ponadto należy pamiętać, że:
-
przy
rozciąganiu mięśni prostownika grzbietu odcinka lędźwiowego i mięśni
czworo bocznych lędźwi istnieje niebezpieczeństwo pogłębienia kifozy
piersiowej. Pogłębiona lordoza lędźwiowa przez kompensację może
powodować zwiększenie kifozy piersiowej. Kompensacja ta jest
niekorzystna i należy jej przeciwdziałać. Powinno się zabezpieczyć
odcinek piersiowy kręgosłupa przed pogłębianiem kifozy piersiowej lub
wyrównywać to niekorzystne oddziaływanie ćwiczeniami
wyprostnymi
odcinka piersiowego;
-
w
ćwiczeniach rozciągających mięśnie bidrowo-lędźwiowe i proste uda
należy zadbać o stabilizację przyczepu górnego tych mięśni,
aby
oddalenie przyczepu dolnego nie powodowało pogłębienia lordozy
lędźwiowej. Stabilizację tę najłatwiej osiągnąć przez zgięcie jednej
nogi w stawie biodrowym (przyciągnięcie kolana jednej nogi do klatki
piersiowej). Pozycja ta stabilizuje przyczepy znajdujące się na odcinku
lędźwiowym kręgosłupa i na miednicy. Zwiększając wyprost w stawie
biodrowym nogi przeciwnej oddalamy przyczepy dolne mięśni
biodrowo-lędźwiowego i prostego uda rozciągając je.
Nauka
przyjmowania pozycji skorygowanej.
Zlikwidowanie przykurczów mięśni piersiowych i zębatych
przednich umożliwia dziecku przyjęcie poprawnej postawy.
Ucząc dziecko przyjmowania takiej pozycji należy pamiętać, że:
-
zaczynamy
od przyswojenia dziecku korekcji cząstkowych - lokalnych (ustawienie
głowy, cofnięcie barków, zmniejszenie kifozy piersiowej,
uwypuklenie
klatki piersiowej), a następnie przez ich łączenie dążymy do
osiągnięcia korekcji całościowej - globalnej,
-
naukę
rozpoczynamy od pozycji odciążających kręgosłup od ucisku osiowego
(leżenia, klęki podparte) i stopniowo przechodzimy do siadu i stania,
-
umożliwiamy
początkowo kontrolę postawy przez przyleganie ciała do stałej
płaszczyzny (podłoga ściana), następnie kontrolę wzrokową w lustrze, na
koniec przy wykorzystaniu czucia głębokiego.
Naukę przyjmowania
pozycji skorygowanej uważamy za zakończoną, gdy dziecko na polecenie
"stań poprawnie" , potrafi przyjąć, choćby na chwilę pozycję
skorygowaną.
Wzmacnianie
mięśni osłabionych.
Wzmacnianie
mięśni osłabionych powinno odbywać się w pozycji skorygowanej, to
znaczy w pozycji zbliżenia ich przyczepów. Ponadto należy
przestrzegać
następujących zasad:
-
przy
plecach wklęsłych osłabione i rozciągnięte są wszystkie mięśnie
brzucha, ale w szczególności prosty, a zwłaszcza jego część
podpępkowa.
Z tego względu przy wzmacnianiu mięśni brzucha jest preferowane
sterowanie dołem (ruch nóg przy ustabilizowanym tułowiu).
Przy doborze
ćwiczeń wzmacniających mięśnie brzucha należy pamiętać o tzw.
bezpiecznym kącie pracy. Jest to taki kąt uniesienia nóg,
przy którym
nie występuje lordoza lędźwiowa. Jeżeli w pozycji leżenia na plecach
unosimy proste nogi, to początkowo bardzo mocno wygina się odcinek
lędźwiowy. Wygięcie to na ogół zanika przy kącie między
nogami a
podłogą około 45 stopni. Aby nie pogłębiać lordozy lędźwiowej należy w
tym ćwiczeniu unieść nogi powyżej kąta 45 stopni. Kąt 45 stopni jest
przeciętną wartością bezpiecznego kąta pracy i należy go zawsze
znajdować indywidualnie.
-
większość
ćwiczeń wzmacniających mięśnie brzucha powoduje równoczesne
wzmacnianie
w pozycji zbliżenia przyczepów mięśni biodrowo-lędźwiowych i
prostych
uda. To szkodliwe dla pleców wklęsłych oddziaływanie należy
kompensować
większą ilością ćwiczeń rozciągających mięśnie bidrowo-lędźwiowe i
proste uda.
-
w
doborze ćwiczeń wzmacniających mięśnie pośladkowe i kluszowo-goleniowe
trzeba uwzględnić fakt, że zakres wyprostu w stawie biodrowym nie
przekracza kąta 10-15 stopni. Uniesienie nóg w leżeniu na
brzuchu
powyżej tego kąta powoduje przekroczenie zakresu wyprostu w stawie
biodrowym i ruch odbywa się przez pogłębienie wygięcia lordotycznego
odcinka lędźwiowego, co przy plecach wklęsłych będzie pogłębianiem
wady. Dlatego wzmacniając mięśnie pośladkowe i kulszowo-goleniowe nie
można przekraczać 10-15 stopni wyprostu w stawie biodrowym.
Utrwalenie
nawyku postawy prawidłowej.
Zadanie
to powinno się realizować nie tylko na lekcjach gimnastyki korekcyjnej,
lecz również w domu i w szkole. Dziecku powinno się stale
przypominać o
konieczności korekcji postawy. Coraz dłuższe, kontrolowane przebywanie
w postawie poprawnej, możliwe dzięki coraz silniejszym mięśniom
postularnym, z czasem doprowadza do automatyzacji odruchu podstawy
skorygowanej. Gdy dziecko zaabsorbowane czynnościami dnia codziennego,
zabawą czy grą utrzymuje już nową, poprawną postawę, można uważać, że
proces korekcji został zakończony.
elektronik.edu.pl / fit.pl