Plecy
okrągłe to
wada lokalizująca się na odcinku piersiowym kręgosłupa. W warunkach
prawidłowych odcinek piersiowy wygięty jest ku tyłowi, tworząc tzw.
kifozę piersiową. Przy plecach okrągłych wygięcie to jest pogłębione -
powstaje hiperkifoza piersiowa. W sylwetce dziecka z plecami okrągłymi
oprócz pogłębionej kifozy piersiowej występuje:
-
wysunięcie
głowy do przodu (broda nie rzutuje na mostek),
-
wysunięcie
do przodu barków,
-
spłaszczenie
i zapadnięcie klatki piersiowej,
-
rozsunięcie
i odstawanie od klatki piersiowej łopatek
Plecy
okrągłe mogą mieć charakter wady wrodzonej na skutek wad układu
kostnego lub mięśniowego. Częściej jednak obserwuje się plecy okrągłe
nabyte. Ich przyczyny to między innymi:
- dystonia mięśniowa,
- czynniki psychiczne,
- wady wzroku,
- choroby
wtórnie powodujące pogłębianie kifozy piersiowej, z
których na pierwszy
plan wysuwa się choroba Scheuermanna, a także krzywica, gruźlica
kręgosłupa, zesztywniające zapalenie stawów kręgosłupa.
Plecom
okrągłym niezależnie od etiologii, towarzyszy dystonia mięśniowa -
różnica napięć antagonistycznie działających grup
mięśniowych. W
plecach okrągłych osłabieniu i rozciągnięciu ulegają: mięśnie
prostownika grzbietu odcinka piersiowego i mięśnie karku, mięśnie
ściągające łopatki (czworoboczny, równoległoboczny,
najszerszy
grzbietu). Mięśniami nadmiernie napiętymi i często przykurczowymi w tej
wadzie są: mięśnie piersiowe (wielki i mały), mięsień zębaty przedni.
Mięśnie
osłabione i rozciągnięte powodują przyjmowanie pozycji
charakterystycznej dla pleców okrągłych, a mięśnie
przykurczone
utrwalają tę pozycję uniemożliwiając przyjęcie pozycji poprawnej.
W
postępowaniu korekcyjnym w przypadku pleców okrągłych,
podobnie jak we
wszystkich wadach postawy należy uwzględnić trzy podstawowe kierunki
działania (trzy tory postępowania korekcyjnego):
-
morfologiczny - polegający na likwidacji dystonii mięśniowej i
wytworzeniu silnego gorsetu mięśniowego,
-
fizjologiczny - czyli nauczenie przyjmowania pozycji skorygowanej i
utrwalenie nawyku poprawnej postawy,
- środowiskowy
- zabezpieczenie odpowiednich, sprzyjających likwidacji
wady warunków życia i pracy dziecka.
Schemat
postępowania korekcyjnego dla dziecka z plecami okrągłymi powinien
uwzględniać następującą kolejność działań:
- Uświadomienie dziecku i
rodzicom obecności wady i wynikających z tego zagrożeń. Najważniejszym
celem jest przekonanie i zachęcenie dziecka do podjęcia trudu pracy
korekcyjnej. Dziecko powinno stać się podmiotem procesu korekcyjnego, a
nie przedmiotem poddanym korekcyjnej "obróbce". Także
rodzice powinni
aktywnie włączyć się do walki o poprawę postawy ciała swojego dziecka,
zapewniając mu optymalne, sprzyjające korekcji wady warunki życia.
- Ustalenie i zapewnienie optymalnych warunków
toru środowiskowego. Obejmuje ono:
nie przeciążanie dziecka nauką i
pracą,zapewnienie odpowiednich
warunków pracy (biurko, krzesło, ławka szkolna,
oświetlenie),zapewnienie odpowiedniej ilości i
warunków snu,prawidłowe odżywianie, ćwiczenia korekcyjne w domu.
-
Ustalenie i zapewnienie optymalnych warunków
toru środowiskowego. Obejmuje ono:nie przeciążanie dziecka nauką i
pracą,zapewnienie odpowiednich
warunków pracy (biurko, krzesło, ławka szkolna,
oświetlenie),zapewnienie odpowiedniej ilości i
warunków snu,prawidłowe odżywianie, ćwiczenia korekcyjne w domu.
- Rozciąganie mięśni przykurczonych. Istnienie
przykurczów ogranicza ruchomości stawową i uniemożliwia
przyjęcie
postawy skorygowanej. Ich rozciągnięcie i przywrócenie
pełnej
ruchomości stawowej jest pierwszym etapem likwidacji dystonii
mięśniowej. Rozciągając mięśnie przykurczone należy przestrzegać kilku
zasad:
- w
początkowym okresie rozciągania mięśni powinny dominować ćwiczenia
rozciągające biernie,
- kierunek
ruchów rozciągających powinien uwzględniać aktonowość budowy
mięśni
(dlatego na przykład w rozciąganiu mięśni piersiowych stosujemy
ułożenie
rąk w górę, w bok, w dół i pośrednie), rozciągając
mięsień i oddalając jeden z jego przyczepów należy
ustabilizować drugi przyczep mięśnia.
- Nauka
przyjmowania pozycji skorygowanej. Zlikwidowanie
przykurczów mięśni piersiowych i zębatych przednich
umożliwia dziecku
przyjęcie poprawnej postawy. Ucząc dziecko przyjmowania takiej pozycji
należy pamiętać, że:
- zaczynamy
od przyswojenia dziecku korekcji cząstkowych - lokalnych (ustawienie
głowy, cofnięcie barków, zmniejszenie kifozy piersiowej,
uwypuklenie
klatki piersiowej),
- następnie przez ich łączenie dążymy do
osiągnięcia korekcji całościowej - globalnej,
naukę
rozpoczynamy od pozycji odciążających kręgosłup od ucisku osiowego
(leżenia, klęki podparte) i stopniowo przechodzimy do siadu i stania,
umożliwiamy początkowo kontrolę postawy przez przyleganie ciała do
stałej płaszczyzny (podłoga ściana), następnie kontrolę wzrokową w
lustrze, na koniec przy wykorzystaniu czucia głębokiego. Naukę
przyjmowania pozycji skorygowanej uważamy za zakończoną, gdy dziecko na
polecenie "stań poprawnie", potrafi przyjąć, choćby na chwilę pozycję
skorygowaną.
- Wzmacnianie mięśni osłabionych. Wzmacniając
mięśnie osłabione trzeba pamiętać, że:
- Ćwiczenia te powinny być
wykonywane w pozycji skorygowanej - w zbliżeniu przyczepów
tych mięśni.
- Pozycja skorygowana powinna być utrzymywana przez cały czas ćwiczenia.
- Stosowane obciążenie nie może powodować utraty korekcji - obciążenie
powinno być tak dobrane, aby dziecko było w stanie wykonać ćwiczenie w
pozycji poprawnej.
- Przy
wzmacnianiu mięśni ściągających łopatki należy pamiętać, że odwiedzenie
rąk powyżej 90 stopni powoduje przekroczenie zakresu ruchomości stawu
ramiennego i przeniesienie ruchu na inne stawy (bark). Występuje
wówczas przesunięcie obojczyka i odsunięcie łopatki od
kręgosłupa.
Traci się korekcję ustawienia łopatek i mięśnie nie pracują w zbliżeniu
przyczepów. Z tych względów wzmacniając mięśnie
ściągające łopatki nie
należy przekraczać kąta 90 stopni odwiedzenia w stawie ramiennym
- Utrwalenie nawyku poprawnej postawy. Zadanie
to powinno się realizować nie tylko na lekcjach gimnastyki korekcyjnej,
lecz również w domu i w szkole. Dziecku powinno się stale
przypominać o
konieczności korekcji postawy. Coraz dłuższe, kontrolowane przebywanie
w postawie poprawnej, możliwe dzięki coraz silniejszym mięśniom
posturalnym, z czasem doprowadza do automatyzacji odruchu podstawy
skorygowanej. Gdy dziecko zaabsorbowane czynnościami dnia codziennego,
zabawą czy grą, utrzymuje już nową, poprawną postawę, można uważać, że
proces korekcji został zakończony
Skrzywienia kręgosłupa to
dziś prawdziwa
plaga wśród dzieci i młodzieży. Główne przyczyny
powstawania skrzywień to:
- wielogodzinne siedzenie w ławce szkolnej
- ciężki plecak
- niewłaściwie wyprofilowane dziecięce
meble
- spędzanie wolnego czasu przed ekranem telewizora i komputera.
Z reguły wady postawy i wynikające z nich dolegliwości można skorygować
poprzez gimnastykę korekcyjną oraz regularne uprawianie sportu.
Skąd bóle pleców u dzieci?
- Przeciążony plecak noszony często na jednym ramieniu. Aby ustrzec dziecko przed skrzywieniem kręgosłupa, rodzice powinni
zwrócić dużą uwagę na dobór tornistra. Jego
wielkość powinna być proporcjonalna
do wzrostu
pociechy: tył – prawidłowo wyprofilowany i dopasowany do
naturalnych
krzywizn pleców, a szelki – szerokie, mocne i z
możliwością regulacji
długości. Plecak lub tornister powinien bezwzględnie być noszony
na obu ramionach.
- Garbienie się dzieci, które często jest wynikiem:
- noszenia zbyt ciężkiego tornistra, uniemożliwiającego
wyprostowanie pleców;
- niewłaściwego ustawienia monitora komputera, co zmusza
ucznia do przyjmowania nienaturalnej pozycji;
- nieprawidłowej postawy podczas odrabiania lekcji np.:
siedzenie z podkuloną nogą. (Pamiętajmy, aby bacznie zwracać uwagę na zachowanie przez dziecko
prawidłowej postawy podczas nauki i zabawy, a wszystkie meble w pokoju dziecinnym były dostosowane do
wzrostu i możliwości malucha, a krzesło właściwie wyprofilowane).
- Brak ruchu - aktywność fizyczna jest niezbędna dla
prawidłowego
rozwoju kości, stawów i mięśni szkieletowych. Zdrowe i mocne
plecy to
posag na całe życie, dlatego tak ważne jest zadbanie o to, aby dziecko
regularnie uprawiało sport.
- Otyłość - zbyt wysoka waga ciała to z reguły rezultat niewłaściwej diety i
niedostatecznej ilości ruchu. Nadwaga w znacznym stopniu obciąża kości,
zwłaszcza kręgosłup. Sprzyja garbieniu się, a także powstawaniu nowych
i pogłębianiu dotychczasowych schorzeń. Rozwiązaniem będzie opracowanie
w konsultacji ze specjalistą diety, obejmującej pożywne i właściwie
zbilansowane posiłki, a przede wszystkim zadbanie o to, by dziecko było
aktywne.
infomed.pl / fit.pl